Binnenkort in héél Woensdrecht: openbare oplaadpunten voor elektrische auto's. (Foto: Pixabay)
HOOGERHEIDE – Binnenkort zal iedere kern van de gemeente Woensdrecht over een laadpaal beschikken om elektrische auto’s op te laden. De combinatie Nuon-Heijmans zorgt voor de plaatsing en het onderhouden van de laadpalen. Wethouder Jeffrey van Agtmaal is in het kader van duurzame mobiliteit erg verheugd met deze ontwikkeling.
Momenteel staan er twee laadpalen in de gemeente Woensdrecht; een aan de Huijbergseweg in Hoogerheide en een aan de Breestraat in Putte. Daar komt nog een laadpaal bij aan de Molenakkers in Woensdrecht, de De Cichorei in Ossendrecht en het Heijmansven in Huijbergen. Deze locaties zijn in overleg met de gemeente en de verschillende dorpsplatforms bepaald.
Laadpalen
"In de toekomst zullen laadpalen vraaggericht geplaatst gaan worden", zo laat de gemeente weten. "Wanneer iemand een elektrische auto aanschaft en een laadpaal wenst, dan kan hiervoor contact opgenomen worden met Nuon-Heijmans. Eerst wordt er gekeken naar de mogelijkheden om op eigen terrein een laadpaal te plaatsen. Daarnaast zal dan gekeken worden of er binnen een straal van 300 meter geen andere laadpaal aanwezig is. Wanneer een paal dusdanig veel gebruik wordt dat een tekort dreigt te ontstaan, dan zal naar uitbreiding worden gekeken."
Duurzaamheid
“In Woensdrecht hebben we duurzaamheid hoog in het vaandel staan", zo benadrukt wethouder Van Agtmaal. "Een onderdeel van ons duurzaamheidsbeleid is uiteraard ook duurzame mobiliteit. Het voorzien van laadpalen is een essentieel onderdeel van het stimuleren van elektrisch autorijden en het terugdringen van de CO2 uitstoot. Dat straks in iedere kern van de gemeente Woensdrecht in ieder geval een laadpaal staat, is een mooi begin.”
Bekostiging
Voor het plaatsten van deze drie laadpalen hoeft de gemeente Woensdrecht niet te betalen, aldus de gemeente. Dit zou voor rekening zijn van Nuon-Heijmans. "Wanneer er extra locaties bijkomen, dan zal gekeken worden of zij dit als rendabel zien. Op locaties waar dit niet zo is en de gemeente wel een laadpaal zou wensen, wordt zo’n €2100,- in rekening gebracht." Wanneer particulieren een laadpaal aanvragen, omdat er op eigen terrein geen gelegenheid tot het opladen van de elektrische auto is, dan is dit voor Nuon-Heijmans genoeg reden om samen met de gemeente op zoek te gaan naar een locatie voor een publieke laadpaal.
Nieuwste generatie
Nuon-Heijmans zal laadpalen plaatsen van de nieuwste generatie. "Die keuze komt onder andere voort uit succesvolle experimenten in Brabant met slim laden. Zo verdeelt elke laadpaal het beschikbare vermogen slim over verschillende auto’s die aangekoppeld staan." Elke laadpaal heeft namelijk twee laadpunten. "Als de ene auto vol is, krijgt de andere auto vanzelf meer laadvermogen. Ook worden voor het eerst de door ElaadNL ontwikkelde cybersecurity-eisen voor laadpalen toegepast, waardoor de laaddata van elektrische rijders nog beter beveiligd is."